Haiwan Separa Lutsinar

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada para pembaca.

alam memang menakjubkan, kadang-kadang aneh dan tidak diduga serta mengejutkan kita. Beberapa makhluk hidup menggunakan teknik kamuflase sebagai mekanisme berburu dan bertahan, sedangkan yang lainnya memperlihatkan segala yang mereka miliki – seperti haiwan-haiwan telus ini.

Katak Transparen

Pernah lihat “katak kaca” di atas? berasal dari hutan tropika Venezuela. Organ-organ dalam telur katak gelas ini dapat dilihat dengan mudah.

Udang Transparen

Dasar gua merupakan salah satu lokasi tergelap di planet bumi – bahkan sumber cahaya yang bagus pun tidak bererti apa-apa di sini. Dalam keadaan inilah makhluk-makhluk seperti ikan, labah-labah, serangga, dan udang karang mentransformasikan dirinya menjadi transparen. Dalam keadaan tertentu mereka tidak punyai mata atau pigmentasi.

Timun Laut Transparen

Timun laut (sea cucumber), makhluk zaman purba ini bergerak dengan lambat, tubuhnya lunak menghuni di air dalam, hidup dan berkembang biak. Bagi beberapa timun laut, menjadi transpaaren akan membuat mereka tidak kelihatan oleh predatornya.

Ikan Ais Transparen

Ditemui di perairan dingin Antartika dan Amerika Selatan bahagian selatan, ikan buaya ais (Channichthyidae) ini memangsa udang-udang kecil, copepods, dan ikan-ikan lainnya. Darah mereka transparen disebabkan mereka tidak memiliki hemoglobin dan/atau hanya sel darah merah yang tidak berfungsi. Metabolisme bergantung hanya pada oksigen yang terlarut dalam darah, yang dipercayai diserap melalui kulit dari air. Hal ini terjadi kerana air dapat melarutkan paling banyak oksigen di suhu terdinginnya.

Amphipod Transparen

Dinamakan Phronima, haiwan unik ini merupakan satu dari banyak spesis aneh yang ditemui dalam sebuah ekspedisi di gunung bawah laut di Atlantik Utara. Dalam suatu strategi yang ironik untuk bertahan hidup, makhluk mirip udang ini memperlihatkan semua yang dimilikinya, luar dalam, dengan maksud menyembunyikan susuknya.

Sotong Transparen

Boleh ditemui di lautan pada belahan bumi bahagian selatan, udang kaca (Teuthowenia pellucida) memiliki organ

lampu di matanya dan boleh menggulung menjadi sebuah bola, mirip seekor landak laut.

Siponopora (Siphonophores)

Siphonophores tergolong dalam Cnidaria iaitu kelompok haiwan yang termasuk di dalam batu karang, hydroid, dan obor-obor. Kombinasi sistem pencernaan dan peredaran darahnya berwarna merah; sedangkan lainnya transparen.

Sumber_blogammar.com

Test Comment

Previous Post Next Post