Penjaga Gol Skuad Kebangsaan, Farizal Marlias Didenda RM2,500 Kerana Berkhalwat

Penjaga gol bola sepak kebangsaan, Mohd Farizal Marlias mengaku salah berkhalwat dengan jurusolek yang ketika itu masih isteri orang, di rumah rakan wanita itu tahun lalu dan didenda RM2,500 Mahkamah Rendah Syariah, di sini.

Hakim Syarie Mohd Nurulazhar Mohd Tohar mengenakan denda sama terhadap Zaiton Othman, 29, selepas dia turut mengaku salah atas tuduhan itu. Mahkamah juga memerintahkan pasangan itu menjalani hukuman penjara sebulan sekiranya gagal membayar jumlah denda itu.

gambar-zaiton-dan-farizal-marlias

Mengikut pertuduhan, kedua-dua tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu di dalam bilik di sebuah rumah milik rakan Zaiton di Kelana Jaya di sini, jam 3.40 pagi, pada 12 Oktober 2011.

Mereka masing-masing didakwa mengikut Seksyen 29 (1)(a) dan (b) Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995 kerana berkhalwat dan boleh didenda RM3,000 atau penjara dua tahun atau kedua-duanya jika disabitkan kesalahan.

Mengikut fakta kes, selepas menerima aduan penguat kuasa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) menyerbu ke rumah berkenaan sebelum pintu dibuka tertuduh wanita yang memakai baju-T berwarna merah jambu agak ketat dalam keadaan terbalik dan seluar panjang hitam serta menutup kepalanya. Selepas memeriksa ke dalam rumah, Jais mendapati tertuduh lelaki berada di dalam bilik kedua berselimut di atas katil dengan memakai baju dan seluar pendek, malah pemeriksaan ke dalam rumah itu mendapati tiada penghuni melainkan mereka berdua yang didapati tidak mempunyai hubungan suami isteri atau mahram yang boleh menimbulkan syak.

Terdahulu, dalam rayuannya, Mohd Farizal mengakui kesalahan dilakukan dan sudah insaf serta berjanji tidak mengulangi kesilapannya, malah merancang berkahwin dengan Zaiton.

Farizal memberitahu mahkamah dia masih dalam perancangan merisik Zaiton dan hanya bekerja secara kontrak. “Pekerjaan saya sekarang adalah secara kontrak. Berita ini yang keluar surat khabar menjejaskan reputasi saya dan maruah keluarga. Ada yang cemuh dan pandang serong pada saya dan keluarga.

“Saya juga memohon supaya denda dikurangkan kerana perlu menanggung ibu serta adik yang masih belajar. Selain itu saya perlu bayar pinjaman rumah dan kereta serta bayaran lain,” kata anak kelima.

Zaiton pula dalam nada tenang merayu mahkamah mengurangkan denda terhadapnya kerana dia ibu tunggal dan menyara dua anak dan ibunya di Johor dengan pendapatan tidak menentu.

Farizal dan Zaiton membayar denda itu dan dilihat meninggalkan mahkamah selepas itu.

Test Comment

Previous Post Next Post