Akhir Euro 2012 Itali Lawan Sepanyol…Siapa Juara?

Akhir Euro 2012 Itali Lawan Sepanyol...Siapa Juara?

Debaran kian memuncak dan tidak dinafikan dua kapten tersohor – Iker Casillas dan Gianluigi Buffon boleh menjadi elemen penting untuk memisah siapa bakal muncul juara Euro 2012 – Sepanyol atau Itali.

Ketangkasan, ketenangan dan inspirasi milik mereka harus menyuntik semangat kepada rakan sepasukan memberi komitmen terakhir dalam edisi kali ini ketika tuah juga boleh menjadi faktor penting buat mencipta suka dan duka di Kiev.

Casillas ghairah angka ke-100, Buffon idam juara

Iker Casillas sudah memenangi semua gelaran bersama Sepanyol, tetapi penjaga gol legenda itu masih berpeluang menambah satu lagi pencapaian peribadinya pada final awal pagi esok.

Dengan kemenangan ke atas Itali, Casillas akan mencapai kemenangan ke-100 kariernya bersama pasukan kebangsaan – pencapaian yang belum pernah dikecap mana-mana pemain sebelum ini sekali gus menguatkan lagi reputasinya sebagai antara pemain terhebat sepanjang zaman.

Dia bagaimanapun sedar, statistik dan rekod peribadinya tidak bermakna sekiranya penjaga gol lawan, Gianluigi Buffon yang turut memakai lilitan kapten untuk Itali, gagal ditewaskan rakan sepasukannya.

“Saya kagum dan amat menghormati Buffon,” kata penjaga gol 31 tahun itu. “Dia penjaga gol luar biasa dan pada usia 34, dia masih antara yang terbaik. Bagi penjaga gol lebih muda, dia adalah idola kami, dia mencetus semangat buat kami yang meletakkan sasaran untuk menjadi sepertinya.”

Sementara itu, reaksi marah kapten dan penjaga gol Itali, Gianluigi Buffon selepas kemenangan 2-1 pasukannya ke atas pasukan pilihan, Jerman pada aksi separuh akhir adalah petanda jelas keinginan mendalam juara dunia 2006 itu untuk kembali mengecap kejayaan di pentas utama.

Ketika rakan sepasukannya berpesta meraikan kemenangan, Buffon masih tidak dapat melupakan bagaimana Jerman merapatkan jurang menerusi sepakan penalti minit-minit akhir dan beroleh beberapa peluang untuk mengheret permainan ke masa tambahan.

“Saya marah kerana kami sepatutnya mengelak situasi mencemaskan sepanjang lima minit terakhir. Kita perlu lebih matang. Bola sepak adalah permainan, tetapi apabila sampai ke peringkat separuh akhir, ia bukan lagi permainan.”

Kepercayaan itulah yang menjadikan penjaga gol 34 tahun itu sebagai benteng terakhir yang cukup sukar ditembusi. Dia menyelamatkan sekurang-kurangnya dua percubaan tepat Jerman dari Sami Khedira dan Marco Reus yang mampu mengubah keputusan perlawanan. – AFP

Sign up here with your email address to receive updates from this blog in your inbox.

0 Response to "Akhir Euro 2012 Itali Lawan Sepanyol…Siapa Juara?"

Post a Comment

Test Comment