Cara Mengenali Barang Yang Diperbuat Daripada Kulit Khinzir

image

 

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,hampir seminggu umat islam berpuasa.(bagi yang berpuasa hehe).Tengah surf internet tadi terjumpa satu artikel yag berguna untuk dikongsikan, sekarang ini terdapat pelbagai jenis barangan kulit seperti kasut, beg tangan dan sebagainya yang diperbuat daripadakulit khinzir. Biasanya barangan daripada kulit khinzir ini tidak semahal barangan yang diperbuat dari kulit binatang lain. Barangan kulit khinzir ini terdapat di mana-mana seperti di kompleks beli-belah atau barangan bundle yang diimport dari negara-negara lain seperti China, Filipina, Jepun, Korea mahu pun USA.

 

image

 

Selaku umat Islam, kita sewajarnya lebih peka dan berhati-hati dalam membeli sesuatu barangan kulit terutama kasut dan beg tangan. Berikut adalah cara untuk mengenal pasti sesuatu barangan itu diperbuat daripada kulit khinzir:

1. Tengok dan perhatikan betul-betul struktur kulit yang digunakan. Oleh sebab struktur kulit khinzir adalah sangat berbeza dengan kulit binatang lain, maka ia sangat mudah untuk dikenalpasti. Struktur kulit khinzir ini amat jelas dan biasanya kita akan mendapati 3 TITIK DALAM SATU TOMPOKAN TITIK-TITIK membentuk segitiga. Cuba belek dan perhatikan dengan terperinci, kalau ada 3 titik bertompok-tompok pada kulit tu, maka MEMANG SAH, itu adalah kulit khinzir. Jadi, anda seharusnya lebih berhati-hati apabila membeli barangan kulit terutama kasut dan beg tangan. Walaupun harganya mungkin lebih murah dari barangan kulit lain, tapi janganlah sekali-kali tertipu. 3 titik tompokan itu adalah seperti gambar di atas adalah petandanya.

2. Harga barangan kulit babi ini biasanya lebih murah berbanding dengan barangan dibuat daripada kulit binatang lain.

3. Biasanya kulit khinzir ini digunakan pada lapisan dalam sesuatu produk. Contohnya kalau kasut, kulit khinzir biasanya diletakkan pada bahagian dalam kasut tersebut sebab struktur kulit khinzir ini agak lembut.

4. Kulit khinzir ini paling banyak digunakan dalam pembuatan kasut untuk kanak-kanak perempuan dan kasut perempuan dewasa pun banyak juga. Lagi satu, kulit khinzir juga banyak digunakan untuk membuat sandal untuk lelaki.

 

image

 

Bagaimana dengan anda? Adakah pernah anda terbeli barangan buatan daripada kulit khinzir ini seperti kasut, beg tangan, tali pinggang dan seumpamanya? Diharap kita lebih berhati-hati di masa akan datang. InsyaAllah

Jangan lupa kongsikan artikel ini kepada kenalan Islam kita, semoga kita semua lebih berhati-hati di masa hadapan..

sumber_panduanpercuma.info

Test Comment

Previous Post Next Post