Pelajar Boleh Bawa Handphone Ke Sekolah “Tahun 2013 ”

pelajar boleh bawa hp ke sekolah 2013 pelajar boleh bawa handphone ke sekolah 2013 apa komen anda

 

Pelajar akan dibenarkan untuk membawa telefon bimbit dan IT gajet ke sekolah mulai tahun depan selepas undang-undang dan peraturan-peraturan di bawah Akta Pendidikan 1996 dipinda, kata Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Dr Wee Ka Siong.

Beliau berkata hari ini bahawa apa-apa perubahan yang perlu dibuat untuk menggalakkan pendidik dan pelajar untuk menggunakan teknologi maklumat di abad ke-21. Ini selaras dengan langkah untuk melaksanakan pengajaran maya dan program pembelajaran Kementerian Pelajaran – “1Bestari” – di seluruh negara.

Berdasarkan kajian yang dijalankan oleh Kementerian Pelajaran, penemuan awal telah menunjukkan pandangan yang berbeza-beza dari pihak-pihak yang berkepentingan seperti pengetua, guru, ibu bapa dan pelajar.

“Apabila 1Bestari dilaksanakan, anda akan mendapat wifi percuma. Kami ingin memberikan persekitaran pembelajaran maya supaya pelajar boleh menggunakan gajet mereka untuk belajar.

Dunia sama sekali berbeza kini. Ini adalah trend. Kita tidak boleh berhenti”

Pada masa ini, pelajar tidak dibenarkan membawa telefon bimbit ke sekolah. Draf pindaan itu akan dikemukakan kepada Jabatan Peguam Negara dalam masa seminggu, dan garis panduan mengenai penggunaan peralatan elektronik di sekolah akan ditubuhkan oleh Kementerian Pelajaran.

Proses pengajaran dan pembelajaran tidak boleh terganggu. Garis panduan ini akan menggariskan bagaimana kita membenarkan dan bila kita boleh membenarkan pelajar untuk menggunakan peralatan ini, “katanya.

Beliau menambah satu lagi faktor adalah keselamatan pelajar, kerana ibu bapa ingin menggunakan telefon bimbit untuk menghubungi anak-anak mereka selepas sekolah.

2 Comments

Test Comment

Previous Post Next Post