Keputusan Penuh ATM VS Lions XII 11/10/12

ATM VS Lions XII

ATM VS Lions XII PENANTIAN selama 46 tahun Angkatan Tentera Malaysia (ATM) untuk beraksi di pentas final Piala Malaysia akhirnya menjadi kenyataan apabila  menewaskan Lions XII  menerusi sepakan penalti 5-4, selepas kedua-dua pasukan terikat agregat 2-2 selepas berakhirnya 120 minit masa perlawanan.
Dengan kemenangan ini, ATM bakal bertemu sama ada Selangor atau Kelantan, yang akan beraksi di Shah Alam, malam esok.


Tuan rumah hampir mendapatkan jaringan awal pada babak awal perlawanan menerusi percubaan Hai-0. Bagaimanapun sepakannya tersasar.


Pasukan tuan rumah terus  mengatur strategi dan melakukan serangan namun percubaan Christie Jayaselan  berjaya ditepis oleh Izwan Mahbud  pada minit ke-12.

ATM VS Lions XII

Pada minit ke-14, ATM sekali lagi hampir mendahului lawan tetapi, tendangan Marlon Alex James sedikit melencong ke tepi tiang gol.
Susulan  serangan pasukan tuan rumah, pasukan pelawat  melakukan serangan balas. Namun percubaan pemain Lions XII berjaya didakap kemas  oleh Farizal Harun  pada minit ke-20.

ATM VS Lions XII

Keghairahan pelawat dalam memburu gol pertama akhirnya tertunai apabila hantaran menarik Shahril Ishak berjaya dilaksanakan dengan baik oleh Agu Casmir pada minit ke-26.


Bersambung babak kedua, pasukan tuan rumah memperkemaskan corak permainan dengan aksi yang lebih tersusun dan pemain importnya, Marlon hampir mencemaskan kem pasukan pelawat, namun tendangan berjaya didakap kemas oleh Izwan pada minit ke-73.


ATM sekali lagi hampir menyamakan kedudukan. Pun begitu tendangan Bruno Marteloto pada minit ke-75 sedikit tersasar ke tepi tiang gol.
Berbaki  minit-minit  terakhir, ATM  masih terus melancarkan serangan tetapi kekebalan benteng pertahanan pasukan pelawat  menafikan hasrat The Army untuk menyamakan kedudukan.


Beraksi di hadapan 11,000 penonton di gelanggang sendiri, ATM bagai dirasuk apabila serangan demi serangan, akhirnya gol penyamaan tuan rumah terhasil setelah tandukan Marlon pada minit ke-96 berjaya menewaskan penjaga gol Lions XII, Izwan.


Setelah kedua-dua  pasukan terikat  agregat 2-2, perlawanan diteruskan dengan masa tambahan


Dilihat mendapat semangat dari gol pertama, anak didik Sathianathan melancarkan gerakan bertali arus melalui kombinasi pemain Hai-0, dan Aidil  namun berjaya dikekang oleh pertahanan Lions XII.


Lions XII terus dihimpit tekanan apabila pemainnya, Isa Halim terpaksa keluar dari padang kerana dilayangkan kad merah.


Dalam pada itu, kegagalan Baihakki untuk menyudahkan sepakan penalti akhirnya  memberi kemenangan kepada ATM untuk aksi di final 20 Oktober ini di Stadium Shah Alam.

p/s: tahniah dicapkan kepada pasuka ATM .

Test Comment

Previous Post Next Post