Terkini Dua Gempa Bumi 6.4 Skala Richter Menggegarkan Iran

Dubai: Dua gempa bumi dengan magnitud 6.4 dan 6.3, menggegarkan bahagian barat laut Iran semalam, mengorbankan sekurang-kurangnya 300 orang dan mencederakan lebih 2,600 yang lain, kata pegawai.

2

 

Gempa pertama berlaku di Ahar kira-kira 58 kilomter ke timur laut Tabriz pada pukul 4.54 petang waktu tempatan ketika umat Islam di Iran sedang membuat persiapan untuk berbuka puasa, diikuti gempa kedua 11 minit kemudian.

 

3

 

 

Kebanyakan penduduk berada di dalam rumah ketika kejadian, kerana mereka sedang menunggu waktu untuk berbuka puasa. Ramai tidak sempat menyelamatkan harta benda dan kebanyakannya tinggal sehelai sepinggang” - Pegawai penyelamat

Tak dapat Aidilfitri
Kejadian menyebabkan beribu-ribu penduduk tidak akan dapat menyambut Aidilfitri dengan sempurna sebaliknya terpaksa mendiami khemah sementara selepas rumah dan harta benda mereka musnah.
Pekerja penyelamat meneruskan kerja menggali runtuhan di berpuluh-puluh perkampungan sepanjang malam sehingga semalam ketika kakitangan perubatan bertungkus-lumus menyelamatkan mangsa.
“Kebanyakan penduduk berada di dalam rumah ketika kejadian, kerana mereka sedang menunggu waktu untuk berbuka puasa. Ramai tidak sempat menyelamatkan harta benda dan kebanyakannya tinggal sehelai sepinggang,” kata seorang pegawai penyelamat.


Beribu-ribu penduduk berlindung di kem sementara atau tidur di atas jalan selepas gempa bumi kelmarin, ketika 55 gegaran susulan melanda wilayah itu manakala lebih banyak gegaran lagi diramal berlaku.

Mideast_Iran_Earthquake_0a067-3836

Angka kematian meningkat


Pihak berkuasa Iran berkata, angka kematian dijangka meningkat berikutan keadaan sebilangan mangsa yang kritikal, manakala ramai lagi masih terperangkap di bawah runtuhan yang tidak dapat dimasuki pekerja penyelamat berikutan keadaan terlalu gelap.


“Enam buah kampung musnah manakala 110 lagi mengalami kerosakan teruk,” kata Timbalan Menteri Dalam Negeri Hassan Ghadami yang dipetik agensi berita Fars.


Gambar yang dihantar ke laman web berita Iran menunjukkan banyak mayat mangsa termasuk kanak-kanak terbaring di lantai rumah mayat di bandar Ahar dengan kakitangan perubatan merawat mangsa yang cedera di tempat terbuka menjelang senja.

hotJambatan Yang Paling Menakutkan Dalam Dunia


Kemusnahan besar


Imej lain menunjukkan kemusnahan besar akibat gempa manakala pekerja penyelamat menggali mangsa keluar dari runtuhan, sebilangannya masih hidup, yang lain terkorban.
Iran terletak dalam garis gelinciran utama dan mengalami beberapa gempa bumi dahsyat sejak beberapa tahun kebelakangan ini, termasuk gempa dengan magnitud 6.6 pada 2003 yang meranapkan bandar tenggara bersejarah di Bam dan mengorbankan lebih 25,000 penduduk. – Reuters

P/s Berutunglah kita di sini masih dapat menjalani kehidupan dengan baik.Entah bagaimana situasi sekarang  masyarakat di sana, pasti dalam keadaan ketakutan.Berdoalah agar mereka selamat.

Test Comment

Previous Post Next Post